Dear Mr.Claudio,
there are always the same questions. That are the problems of political power and the messianism of idealistique art.
How can that work together with so much sufferings and in the name of greatest visions in sound and pictures.
But specially it comes together in Richard Wagner and makes him a mythical key-figure to understand more, if we dont loose the highest and the deepest moments
of mankind. In the myth of our possibilities between men and women even more after all. May be.
Am 18.05.2013 um 20:14 schrieb Ivan Claudio:
Dear Mr. Syberberg,
I am the culture editor of IstoÉ, a Brazilian weekly magazine with a circulation of 300,000 copies.
I am writing an article about the ghost of nazism at the celebrations of the 200th anniversary of Richard Wagner and I would like to have statement from you about this. I know and admire your work and I has organized a seminar about your films at Goethe Institut in Belo Horizonte. I would be very grateful if you could send me a statement about the incident with "Tannhauser" in Dusseldorf and the persistence of the nazi ghost in the work of Wagner. The question is: how to separate Wagner from the appropriation that nazism did with his work. Your films deal with this question and
I think it would be very important to have a statement from you.
Best regards,
Ivan Claudio
IstoÉ Magazine
55 11 36184341
São Paulo
Brasil
Parsifal Der Film
in Greifswald Dom 19 Uhr
Winfred Wagner und die Geschichte des Hauses Wahnfried
1914-75 Bayerisches Fernsehen 5 Stunden 1 und 2
Teil 1 22.5. 20:15h
Parsifal live im Internet
1. Akt>>>
FAZ
heute
seit 1975 nicht mehr
gesendet und nur im BR
zum 22. Mai 2013, 10:04h
ohne diesen Hitler-Film aus Deutschland kein Parsifal als Film und ohne diesen Parsifal, wäre der Hitler nicht beantwortet. Dieser Parsifal weiss, dass er seinen Hitler hinter sich hat. Aber nur mit diesen Briefen an die Frauen seines Lebens war Richard Wagner zu sich gekommen und uns ein Drama unserer Tragik geworden in der Musik J.S. Bachs. Diese Frauen kommen aus dem Monolog einer Frau, die die Kundry darstellte zu seiner Musik. In der Gestalt Edith Clevers. Die da durchging.
Aber eins ist auch leider zu sagen: Bayreuth als Festpielort ist ohne Wahnfried als Residenz der jeweiligen Leiter nicht mehr das Bayreuth Richard Wagners. Die Geschichte Wahnfrieds ist auch die der Festspiele als Ort der Inovationen. Hitler ist daran gescheitert. Der eigentliche Missbrauch geschieht in dem Bayreuth von heute, schon ohne Inovation. Bayreuth aber ohne Wagner brauchte den Film zu seiner Rettung für mich.Dass aber nun die letzte Geschichte Wahnfrieds als lebendiges Künstlerhaus Wagners für immer im Gedächtnis von Winfred Wagner mit ihrem Künsterlfreund H. überliefert wurde, ist eine seltsame Ironie der Geschichte als Satyrspiel als Tragödie RWs.