Samstag,
18. September 2004 Berlin, 07:33 Uhr
Home Aktuell
BGH: Billiger Grundstückskauf nach DDR-Recht war rechtens
Mehrere zehntausend Ostdeutsche, die nach der Wiedervereinigung Grundstücke
zu DDR-Baulandpreisen erworben haben, können nicht nachträglich zu
Kasse gebeten werden
Karlsruhe/Dresden - Der Verkauf von staatlichen Grundstücken
zu günstigen DDR-Baulandpreisen nach dem so genannten Modrow-Gesetz in den
Jahren 1996 und 1997 ist rechtswirksam. Nach einem Urteil des Bundesgerichtshofes
(BGH) in Karlsruhe vom Freitag sind die Grundstücksverkäufe nach dem
im März 1990 beschlossenen Gesetz nicht sittenwidrig. Für ehemalige
DDR-Bürger, die nach dem Gesetz Mitte der 90er Jahre Grundstücke erworben
hatten, werden demnach keine Nachzahlungen mehr fällig.
In dem Musterprozess ging es um einen Rechtsstreit der Stadt Dresden mit einer
Familie. Diese hatte ihr Grundstück 1996 für 4250 Mark (2173 Euro)
kaufen können, obwohl der Verkehrswert bei 125.000 Mark (63.900 Euro) lag.
Im Jahr 2001 erklärte die Stadt Dresden diesen und 145 weitere Kaufverträge
für sittenwidrig. Sie forderte die Familie per Klage auf, ihre Eigentümerübertragung
im Grundbuch zugunsten der Stadt zu überlassen oder das Grundstück
zum halben Verkehrswert nochmals zu bezahlen.
Der BGH wies nun in letzter Instanz die Klage der Stadt Dresden ab und folgte
damit der Sichtweise des Landgerichts und des Oberlandesgerichts Dresden, die
ebenfalls zugunsten der Familie entschieden hatten. In der Urteilsbegründung
hieß es, der Grundstücksverkauf 1996 zu den günstigen DDR-Preisen
sei nicht sittenwidrig. Er beseitige vielmehr eine Ungleichbehandlung zwischen
der Bearbeitung der Kaufanträge. Zudem hätten die Aufsichtsbehörden
den Verkauf zu den niedrigeren Preisen „stets gebilligt“.
Der Verband Deutscher Grundstücksnutzer (VDGN) begrüßte das Urteil.
Sprecher Holger Becker betonte auf Anfrage, es sei für „Modrow-Käufer“ in
Ostdeutschland sehr wichtig, dass nun Sicherheit geschaffen wurde und sie damit
rechtmäßig Eigentümer der Grundstücke seien. Auf Grund ihrer
sozialen Lage seien viele nicht zu Nachzahlungen fähig. WELT.de
In einem grandiosen (und lang erwarteten) Text, erschienen in Le Monde
von gestern, reagiert Andre Glucksmann auf das Massaker von Beslan. "Wir
dürfen vor diesen Bildern nicht flüchten", schreibt der
Nouveau Philosophe der sich seit Jahren für Tschetschenien einsetzt. "Sie
sind prophetisch. Die apokalyptische Szene, die sich da am 3. September
unter unseren Augen abspielte, hat Zukunft. Eine scheußliche Zukunft.
Wie eine dreistufige Rakete zielt sie nicht nur auf Kaukasien und Russland,
sondern auf ganz Europa." Glucksmann prangert auch die Passivität
des "Friedenslagers" an, das mit dem Argument "Krieg erzeugt
Terror" so mutig gegen den Krieg im Irak focht, während es beim
Tschetschenienkrieg so unmutig schweigt: "Alle wissen, dass die tschetschenische
Bevölkerung um ein Fünftel oder gar ein Viertel reduziert wurde.
Wem die Fantasie fehlt, dem sei gezeigt, dass dieser Aderlass einem Verlust
von 10 bis 15 Millionen Menschen in Frankreich entspräche. Tschetschenien
erleidet den schlimmsten der zur Zeit auf der Erde geführten Kriege:
40.000 getötete Kinder, ohne Bilder, in Nacht und Nebel." Und
zu Putin: "Europa und die Vereinigten Staaten geben ihm carte blanche.
Bestürzende Demission der Intelligenz."
Süddeutsche
Zeitung, 17.09.2004
Im heute recht dünnen Feuilleton berichtet Thomas Urban vom polnischen
Entsetzen über die Entscheidung der russischen Generalstaatsanwaltschaft,
ausgerechnet am Jahrestag des Massakers von Katyn, die Ermittlungen über
den Mord an 4.000 polnischen Offizieren endgültig einzustellen.
Auf
der Filmseite stellt uns Andreas Maurer in bewegenden Worten Jean-Luc Godards
neuen Film "Notre musique" vor: "Heute, 73-jährig,
blickt Jean- Luc Godard geradezu erhaben auf die göttliche Tragödie
des Daseins: Mythos, Geschichte und das ewige Mysterium des bewegten Bildes,
in 'Notre musique' befinden sie sich endlich in beglückendem Einklang.
Vorüber die Zeiten, da Godard die schrecklichste Bedrohung in BH-Reklamen,
Coca-Cola oder Spielberg vermutete - der Filmer-Philosoph meditiert nun über
die letzten Dinge. Inspiriert von 'La Divina Commedia' und dem Musiklabel ECM,
hat er diese drei Strophen komponiert, die jedoch weniger Dantes Läuterungsreise
zu Menschlichkeit und Gerechtigkeit nachempfinden als vielmehr drei parallele
NOTRE MUSIQUE (2004)
SWITZERLAND | FRANCE
directed by
Jean-Luc GODARD
Actors Synopsis Extracts of Dialogues
Actors
Sarah ADLER Judith Lerner
Nade DIEU Olga Brodsky
Rony KRAMER Ramos Garcia
Georges AGUILAR
Leticia GUTIERREZ
Ferlyn BRASS
Jean-Christophe BOUVET
Elma DZANIC
Simon EINE
Synopsis
A film in three parts:
Hell
Purgatory
Paradise Hell. Images of war. Aeroplanes, tanks, battleships, explosions, gunfire,
executions, populations in flight, devastated countryside, destroyed villages.
All in black and white and in colour. Silent images, four sentences, four pieces
of music.
Purgatory: Contemporary Sarajevo, martyred like many others. Real and imaginary
characters. A visit to Mostar Bridge as it is being reconstructed symbolises
the passage from guilt to forgiveness.
Paradise: a young woman - whom we saw in Purgatory - self-sacrificed, finds peace
by the water, on a small beach guarded by US marines. Extracts of Dialogues
- the white man will never understand the ancient words here in spirits roaming
free, between the sky and the trees. Let Columbus scour the seas to find India,
it's his right! He can call our ghosts the name of spices, he can call us Red
Indians, he can twist all the errors of the Nor
th wind, but outside the narrow
world of his map he can't believe that all men are born equal, the same as air
and water. He took his fill from the flesh of our living and our dead. So why
is he bent on carrying out his deadly war even from the grave? Flashback
to Tuesday, May 18
©
FABIENNE BUEHLERA regular on the Croisette, Joel Coen is back with in-competition
feature The Ladykillers, a remake of British director Alexander Mackendrick's
1954 film. Lead actor Tom Hanks flanked the director as they made their red carpet
entrance, a first Cannes Palais entrance for Hanks. Far from the comedy arena,
another competition feature in the running for a Palme d'Or was presented. Tropical
Malady from Thai filmmaker Apichatpong Weerasethakul is a two-part story mixing
realism and fairy tale. The seventh day of the Cannes Festival was also marked
by Jean-Luc Godard in town for his latest film presented out of competition,
Notre Musique, an exposé of our recent history from Palestine and Sarajevo
to the present.
Europe was also an honoured guest with the presence of 19 of the 25 ministers
of culture, spokeswoman Viviane Reding, European Commissioner for Education and
Culture, as well as several European filmmakers including Milos Forman and Claire
Denis. The discussions revolved around expanding distribution networks throughout
the member nations and ways to aid national cinematography. UK director Stephen
Frears gave the Cinema Masterclass, expounding on his Hollywood experiences and
the way he works with actors.
The Un Certain Regard section presented UK director Shona Auerbach's Dear Frankie,
the story of a young boy's love for an absent father and Australian Cate Shortland's
Somersault, a dramatic feature about adolescence.
Out of competition: "Notre Musique" by Jean-Luc Godard
©
FABIENNE BUEHLERJean-Luc Godard is back. Three years after his last appearance
at Cannes for Eloge de l'amour (In Praise of Love), his new feature Notre Musique
is screening out of competition. Part visual poem, part journalism, part philosophical
treatise, the latest opus from the Swiss filmmaker is a reflection on the wars
that blight the contemporary world. A large section of the film takes place in
Sarajevo, during a European book conference, but it also deals with the question
of the conflict in the Middle East, through discussions with intellectuals and
informal conversations.
Composed of three chapters entitled “Kingdom 1: Hell,” “Kingdom
2: Purgatory,” and “Kingdom 3: Heaven,” Notre Musique mixes
fictional characters with real people, including the poet Mahmoud Darwich, the
writer Pierre Bergounioux, and even Jean-Luc Godard himself, who delivers brilliant
cinema masterclass to a student audience. As the title suggests, music is central
to this film also nourished by literary references from Homer to Julien Green,
to Céline and Faulkner.
Press Conference: "Notre Musique"
©
AFPDirector Jean-Luc Godard is in Cannes with his new film, Notre Musique, screening
out of competition. For the press conference he was accompanied by actors Sarah
Adler, Nade Dieu, Rony Kramer, Georges Aguilar, Leticia Gutierrez and Jean-Christophe
Bouvet, and producers Alain Sarde and Ruth Waldburger. The conference began with
a long speech by Olivier Derousseau, a spokesperson for the self-employed actors
and technicians currently in discussions with the French government. Highlights.Jean-Luc
Godard on the decision to film in Sarajevo: “This film is at the same time
personal and impersonal. I was brought up with a European education. I am for
borders, but against the border police [...] I like going to see the victims,
the wounded – it probably comes from my father who was a doctor. Once a
war is said to be over [...] the journalists no longer visit. That's where purgatory
begins. Purgatory is a metaphor of life [...] To speak like Tolstoy, it's not
me who chose Sarajevo, but Sarajevo that chose me.”Jean-Luc Godard on subtitling
films: “Subtitles allow viewers to believe that they are in some way in
their own country. But for this film it's annoying because the viewer who reads
subtitles is not listening to the language of others. Those who watch a film
while reading subtitles in fact only see about 5-6 percent of the film.”Jean-Luc
Godard on mixing fictional characters and real people: “I try not to make
a difference between actors and people you film for a documentary. More and more
I choose actors because of something about them, about their lives.”Jean-Luc
Godard on music in the film: “A few years ago I was sent some records by
a record company in Germany. The music on them evoked a place to which we had
to go. We followed them, a little like the star over the stable.”
Frankfurter
Allgemeine Zeitung, 17.09.2004
Noch mal eine Seite über den Untergang des Hitlermanns. Bernd Eichinger
hat dem anerkannten Hitlerbiografen Ian Kershaw (mehr hier) eine Privatvorführung
in Manchester spendiert, und dieser findet den Film dann auch großartig: "Einen
besseren Film über Hitlers letzte Tage kann ich mir nicht vorstellen.
Die makabre, unheimliche Atmosphäre im Bunker wird wunderbar eingefangen." Na
dann!